Компании

„Стелантис“ под закана од царините - што со српската „фиат гранде панда“?

Извор: Gabrielle Coppola, Albertina Torsoli/Bloomberg

12 март 2025, 15:12

Тарифите за увоз од Канада и Мексико ќе ја принудат компанијата да ги зголеми цените на автомобилите

Основното сценарио вклучува и пад на продажбата во САД од пет до седум проценти

Царините за автомобилскиот сектор се одложени до 2 април

„Стелантис“ под закана од царините - што со српската „фиат гранде панда“?

Bloomberg

Оваа 2025 година нема да биде период на стабилизација за тешко погодената автомобилска индустрија, како што неодамна мислеше и изјави претседателот на „Стелантис“ (Stellantis), Џон Елкан. 

Откако американскиот претседател Доналд Трамп минатата недела воведе царина од 25 отсто на стоки од Канада и од Мексико, Елкан и лидерите на „Форд“ и на „Џенерал моторс“ му побараа помош. „Стелантис“ дури побара поддршка од синдикатот на Обединетите автомобилски работници.

Иако ги одложи до 2 април, Трамп се закани дека ќе ги зголеми царините за челик и за алуминиум од Канада на 50 отсто во вторникот, потег што ги бутна американските берзански индекси, секако, пред претседателот да ја промени одлуката. Овие промени доаѓаат во особено чувствителен момент за производителот на „џип вранглер“ (Jeep Wrangler) и „доџ масл“ (Dodge Muscle), чии акции изгубија повеќе од половина од својата вредност во изминатата година.

Поранешниот извршен директор на компанијата Карлос Таварес ги зголеми цените додека агресивно ги намалуваше трошоците, што доведе до пад на нето-добивката на компанијата за 70 проценти во 2024 година. Во меѓувреме „Форд“ малку ги надмина очекувањата, а „Џенерал моторс“ (ЏМ) забележа рекордна заработка. „Стелантис“, компанија што сѐ уште е во потрага по нов извршен директор, годинава очекува блескава профитабилност, не сметајќи ги дополнителните трошоци поради воведените царини.

Bloomberg
 

„Целата автомобилска индустрија ќе се соочи со сериозни предизвици од тарифите, но влогот за ’Стелантис’ е значително поголем“, рече Пјер-Оливие Есиг, капитален аналитичар во лондонскиот „Ер капитал“ (AIR Capital).

„Стелантис“ произлезе преку спојувањето на „Фиат крајслер“ (Fiat Chrysler) и француската групација ПСА (PSA) во 2021 година, со цел да стане глобален гигант доволно голем за да ја преживее турбулентната транзиција кон електрични возила. Но, под водство на Таварес, компанијата помина години преместувајќи ги производството и работните места во земји со пониска цена, како дел од планот за финансирање на развојот на електрични возила. Елкан, наследник на семејството Ањели, основачи на „Фиат“, сега го води скапиот процес на поништување на многу од тие одлуки, додека Трамп наметнува нови барања за американските инвестиции.

Bloomberg
 

Пред Трамп да ја преземе функцијата, Елкан се сретна со него, а потоа најави милијарди долари нови инвестиции во САД, вклучувајќи и повторно отворање на фабриката во Илиноис што беше затворена додека со компанијата раководеше Таварес. Производителот на автомобили исто така планира годинава да вработи околу илјада луѓе во САД.

Околу 45 проценти од продажбата на „Стелантис“ во САД се увезени автомобили, што значи дека компанијата е значително изложена на тарифите, иако помалку од другите производители како „Фолксваген“ (Volkswagen), на пример. Минатата недела „Стандард и Пурс“ (S&P Global Ratings) го намали долгорочниот кредитен рејтинг на „Стелантис“ од BBB+ на BBB, два степена над статусот ѓубре, предупредувајќи дека намалувањето на цените и ризиците од тарифите може да ја ограничат способноста на компанијата да ги зголеми продажбата и профитните маржи годинава.

Bloomberg
 

„Не претпоставуваме дека ’Стелантис’ ќе мора да ги плати целосните трошоци за тарифите, бидејќи веруваме дека компанијата, како и другите производители на автомобили, ќе ги користи цените за да го пренесе влијанието (на тарифите) и можно е да размисли за префрлање на производството во САД“, образложија од рејтинг-агенцијата.

Во основното сценарио на „Ес енд Пи“ (S&P), царината од 25 проценти на увозот од Канада и од Мексико ќе го принуди „Стелантис“ да ги зголеми цените на автомобилите од шест до осум проценти, што ќе предизвика пад на продажбата во САД од пет до седум проценти.

Битки за производство во САД

Одложувањето на американските тарифи, кои беа проширени на автомобилите, дојде со услов - производителите на автомобили ќе треба да развијат планови за враќање на поголемо производство назад во САД, тврдат луѓе запознаени со ситуацијата, кои побараа да останат анонимни.

„Стелантис“ веќе си наметна нови обврски во однос на американското производство годинава - вредни милијарди долари, а компанијата одби да коментира за какви било понатамошни инвестициски планови. Главниот финансиски директор во декември рече дека „Стелантис“ има поголем капацитет во САД, што ќе му овозможи да се приспособи „ако и кога тарифите ќе стапат во сила“.

Фабриката во Илиноис беше затворена на почетокот на 2023 година и стана предмет на спор за време на штрајкот на синдикатот на автомобилски работници истата година. Таварес потоа се согласи да ја отвори фабриката, што помогна да се прекине штрајкот, но подоцна ја одложи инвестицијата.

„Стелантис“ сега планира да започне со производство на нов пикап со средна големина во 2027 година, во Илиноис, кој ќе врати на работа 1.500 луѓе. Компанијата исто така вети дека ќе го произведе својот нов теренец „доџ дуранго“ (SUV Dodge Durango) во фабрика за склопување во Детроит и ќе инвестира во погони во американските сојузни држави Охајо (градот Толедо) и Индијана (градот Кокомо).

Bloomberg
 

„Стелантис“ се потпира на пониски цени и на агресивен маркетинг за да ја подобри продажбата годинава. Исто така, лансира голем број нови производи, вклучувајќи ги елегантниот нов модел на „фиат гранде панда“ (Fiat Grande Panda) во Европа и „рем чарџер“ (Ram Charger), електричен камион со вграден генератор на гас што им помага на возачите да ги намалат грижите за опсегот. „Стелантис“ може да има корист и од намалените регулаторни притисоци во Европа, каде што Европската комисија (ЕК) предложи олеснување на правилата за емисиите што требаше да станат построги годинава.

Сепак, напорите на компанијата не го зголемија нејзиниот удел на пазарот досега, вели аналитичарот од „Џеферис“ (Jefferies), Филип Хушоис. „Со оглед на моментално релативно тенките резерви, податоците за продажбата на мало покажаа загуба на уделот на пазарот во САД и во Европа досега. 

Вашата претплата не може да се зачува. Ве молиме обидете се повторно.
Вашата претплата е успешна.
Сите новости од рубриката Бизнис

Бизнис

ЕУ казни дел од автомобилските гиганти со 458 милиони евра за картелско здружување
Компании

ЕУ казни дел од автомобилските гиганти со 458 милиони евра за картелско здружување

Истрагата на ЕУ откри дека 16 големи производители на автомобили, како и Европската асоцијација на производители на автомобили, пред повеќе од 15 години склучиле договори против пазарната конкуренција.

02.04.2025

сите новости од рубриката Бизнис

Регистрирајте се за да продолжите со читање. Регистрирајте се

Продолжете со читање со одбирање на една од опциите подолу

БЕСПЛАТЕН НАЛОГ

Прочитајте го овој и уште четири други текстови (не се однесува на премиум текстови)

Бесплатен билтен

Регистрирај се

Претплата

Неограничен пристап до премиум содржина на сите 5 портали

Неограничен пристап до ТВ и видео содржина

Ексклузивни приказни и анализи од Businessweek Adria

Истражете ги понудите

Активирајте уште една бесплатна статија и продолжете со читање.

Отклучи сега

Искористивте еден бесплатен текст.

Го цениме вашиот интерес за веродостојни информации. Активирајте уште една бесплатна статија и продолжете со читање.

Отклучи сега

Искористете ја ексклузивната понуда денес! Читајте неограничено за 1 € неделно.

Добијте неограничен пристап денес

Продолжете

Искористете ја ексклузивната понуда денес! Читајте неограничено за 1 € неделно.

Вашите конкуренти веќе го знаат ова. Дали ќе останете тивки?

Приклучете се сега за само 11 € месечно!

Истражете ги понудите